Past Fiction

Afhankelijk van welke kenner aan het woord is, zijn zelfrijdende auto’s voor morgen of voor een verre toekomst. Hoe zit het met de veiligheid, privacy én hackers? En zullen ze het straatbeeld, de stad en de manier waarop we ons verplaatsen zo grondig veranderen als dat beweerd wordt? Tien mythes rond zelfrijdende auto’s aan de tand gevoeld.

Je hoort steeds vaker over zelfrijdende auto’s. De ene bestempelt ze als rijdende doodskisten, de ander ziet ze als de enige oplossing voor de huidige wurgende verkeersproblematiek. Een gevaarlijk speeltje voor hackers of het einde van pendel- en parkeersores? Hoog tijd dus om een paar mythes aan de feiten te toetsen. Voor alle duidelijkheid: we hebben het over volledig autonome, zelfrijdende auto’s. De zogenaamde Level 5-categorie, die geen tussenkomst van een bestuurder, of liever passagier, vereist.

  1. Zelfrijdende auto’s zorgen vaker voor ongelukken

Klopt niet. De media hebben er een handje naar om zich te focussen op sensatie en spektakel. Daarom werd elk van de zestien crashes waarin de zelfrijdende auto’s van Google sinds 2009 betrokken raakten, ietwat al te breed in de pers uitgesmeerd. Er ging heel wat minder aandacht naar het feit dat achteraf werd vastgesteld dat in elk van die gevallen een andere, menselijke chauffeur in fout was.

  1. Zelfrijdende auto’s vereisen altijd nog aandacht van een bestuurder

Klopt niet. Als dat wel het geval zou zijn, dan hebben we het niet over die echte Level 5-zelfrijdende auto’s, maar semiautonome Level 3- of 4- modellen. Dat betekent dat je gedurende de tijd die je besteed aan het pendelen naar je werk al mails kunt beantwoorden. Of gewoonweg achteruit leunen met een Netflix-serie. Dat betekent ook dat mensen met een beperking, jongeren of personen zonder een rijbewijs probleemloos met de auto naar hun bestemming kunnen.

  1. Zelfrijdende auto’s zijn betere chauffeurs

Klopt … met uitzondering van professionele racepiloten. Hun ervaring, intuïtie en vaardigheid om noodsituaties met extreme manoeuvres tot een goed einde te brengen, liggen vooralsnog buiten het bereik van zelfrijdende auto’s. In alle andere gevallen gaat de prijs van de beste chauffeur naar de zelfrijdende auto. Die beschikt immers over de capaciteit om continu en onmiddellijk de optimale beslissing uit een ‘onmenselijk’ uitgebreid aantal factoren te puren.

  1. Een zelfrijdende auto doet er langer over

Klopt niet, ook al zijn snelwegen waarover zelfrijdende auto’s aan 130 km/u bumper aan bumper voortrazen, vooralsnog verre toekomstmuziek. Al sluiten sommige experts dat beeld zeker niet uit. Op veel kortere termijn echter wordt wel gewerkt aan wegen en drukke verkeerscentra waar onderling ‘pratende’ zelfrijdende auto’s voor een optimale verkeersstroom zorgen. Met minder files, minder idioten die voor geen enkele reden op de rem gaan staan en minder zondagsrijders die naar een slakkengangetje terugschakelen bij de eerste regendruppel.

  1. Een zelfrijdende auto doet het niet bij slecht weer

Klopt niet. De ‘ogen’ van een zelfrijdende auto zijn beter dan die van een mens en werken meestal in tandem met 3D-mapping-, afstands- en tal van andere sensoren. Intussen heeft Google al software ontwikkeld die de wagen naar een aangepast rijgedrag doet schakelen bij slechte weersomstandigheden. Ford testte in 2016 zijn zelfrijdende wagen in de sneeuw. Met succes.

  1. Zelfrijdende auto’s zijn nog niet voor morgen

Hangt ervan af. De meeste experten spreken over vijf tot tien jaar. De snelheid van de technologische ontwikkelingen rond zelfrijdende auto’s blijft echter ook de verwachtingen van diezelfde experts overtreffen. Momenteel lopen er in heel wat steden al proefprojecten met zelfrijdende auto’s en bussen. Google en Tesla hebben hun eerste en zelfs tweede modellen al op de weg.

  1. Zelfrijdende auto’s worden het nieuwe speeltje voor hackers

Tja. Zelfrijdende auto’s zullen uiteindelijk een onderdeel worden van wat nu nog met een buzzwoord ‘smartcity’ wordt genoemd. Net zoals bij elk connected of draadloos verbonden stukje technologie, of dat nu een verkeerslicht, je bankrekening of zelfrijdende auto is, fabrikanten werken met cybermisdaadafdelingen aan het afdichten van potentieel uitbuitbare IT-achterpoortjes. De enige bevestigde geslaagde hack van een zelfrijdende auto tot op heden is het activeren van het remsysteem, al lukte dat enkel wanneer die wagen minder dan 5 km/u reed.

  1. Uiteindelijk zullen we allemaal een zelfrijdende auto bezitten

Waarschijnlijk niet. We zullen wellicht uiteindelijk allemaal van een zelfrijdende auto gebruikmaken, maar de kans is groot dat die niet ons eigendom is. Verkeersdeskundigen zien eerder een toekomst waarin deze wagens via een soort abonnement- of taxisysteem gebruikt worden. Als je weet dat onze auto gemiddeld 95 procent van de tijd ergens stil- of geparkeerd staat, is zo’n systeem een alsmaar sterker bestudeerde oplossing om het aantal wagens in het straat- en stadsbeeld terug te schroeven.

  1. Een zelfrijdende auto berooft je van het rijplezier

Oké, dat gevoel van ronkende pk’s onder controle van je rechtervoet en handpalmen is ver te zoeken tijdens een ritje met een zelfrijdende auto. Tot je de volgende keer weer eens stilstaat in een van de Brusselse tunnels. Dan ga je misschien toch de voordelen overwegen van onderweg dat verslag af te kunnen werken of die laatste aflevering van Top Gear op je tablet te bekijken.

  1. Zelfrijdende auto’s zullen niet te onderscheiden zijn van gewone auto’s

Klopt niet. Dat gaat nog op voor de semiautonome modellen, maar niet voor die Level 5-zelfrijdende auto. Een design dat de voorwaarts kijkende bestuurder overzicht en controle moet geven, is immers niet langer nodig. Een dashboard ook niet. De meeste ontwerpen gaan de meer afgeronde doosvorm uit. Gestroomlijnde bolides worden zoooo begin 21ste eeuw.