Trends

Artificiële intelligentie in de wagen zal in de nabije toekomst het stuur van je overnemen. Maar in de aanloop naar die volledig zelfrijdende auto’s zijn er nog wel meer AI-toepassingen die je autoritten aangenamer en veiliger kunnen maken. Constructeur Jaguar Land Rover speelt een dragende rol in de meeste facetten van die AI-revolutie.

Geen utopie meer

Ergens in de komende decennia zullen wagens zichzelf kunnen besturen en kun je je automobiel van de toekomst gebruiken als rijdend bed of bureau terwijl het je – zonder schrik voor snelheids- of andere verkeersinbreuken – naar je bestemming brengt. De realiteit begint het op dat vlak nu al meer en meer over te nemen van de utopie. Ook de schrik van de consument verdwijnt stilaan. Uit een recent onderzoek over hoe consumenten tegenover toekomstige robot- en AI-technologie staan, bleek alvast dat 26 procent van de respondenten artificiële intelligentie voldoende vertrouwen om ze hun auto te laten besturen. “In onze popcultuur worden robots als iets negatiefs neergezet”, zei Daniel Wilson, auteur van het boek Robocalypse, onlangs tijdens een panelgesprek over robot- en AI-technologie. “Wanneer we met echte robots gaan interageren, zullen die impressies wel veranderen: de voordelen ervan worden duidelijk.”

jaguar

Nu al in de straten

Aan die nog op handen zijnde, ‘ware’ interactie tussen mens en robot wordt nu al koortsachtig gesleuteld door autoconstructeurs en technologiebedrijven. Een drijvende kracht daarin is Waymo, onderdeel van het Amerikaanse technologieconcern Alphabet en zusterbedrijf van Google. Dat test al jaren zelfrijdende wagens uit in de straten van Amerikaanse steden als San Francisco en sleutelt ondertussen – deels op basis van de resultaten van die tests – aan de achterliggende AI in samenwerking met DeepMind, een andere Google-zuster die steeds intelligenter wordende computers en robots maakt. Natuurlijk werkt Waymo ook samen met autoconstructeurs die inzien dat de toekomst van de automobiel wellicht bij zelfrijdende voertuigen ligt.

Het bedrijf testte afgelopen voorjaar bijvoorbeeld een met DeepMind-AI uitgeruste, zelfrijdende Jaguar I-PACE uit in de buurt van het Alphabet-hoofdkwartier in het Californische Mountain View. Het is de bedoeling dat Waymo in een niet al te verre toekomst zo’n twintigduizend exemplaren van Jaguars elektrische SUV zal inzetten voor een robotgestuurde taxidienst. “Wij zijn bezig aan de meest ervaren chauffeur in de wereld, terwijl Jaguar Land Rover een nieuw elektrisch platform heeft ontwikkeld dat een nieuwe standaard lijkt te zetten op gebied van veiligheid, design en geschiktheid”, zei Waymo-baas John Krafcik over die samenwerking.

jaguar

Voorwaarden voldaan

Belangrijk element is dat ondertussen aan alle voorwaarden is voldaan om dit soort AI-toepassingen stilaan binnen te laten in iedere wagen. De afgelopen tien jaar werden nieuwe wagens die op de markt kwamen al stilaan ‘connected’: ze maken – veelal door middel van een ingebouwde SIM-kaart – contact met het internet. Dankzij die connectie volgde een tweede stap: een cloudinfrastructuur van servers waarop het complexe rekenwerk kan worden gedaan dat nodig is voor artificiële intelligentie. Aan een derde voorwaarde wordt nog gewerkt, maar ook die komt dichter bij de werkelijkheid: een weginfrastructuur die via zogeheten Vehicle to Infrastructure-communicatie (V2I) draadloos interageert met de wagen.

Real-life tests

Op verschillende plaatsen op de wereld zijn autoconstructeurs aan het samenwerken met academici en lokale overheden om de infrastructuur optimaal te doen ‘praten’ met de wagens. Ook hier duikt Jaguar Land Rover op in het verhaal: de autoconstructeur stelt wagens ter beschikking om V2I-communicatie uit te testen op zestig kilometer asfalt van de Britse wegen in de buurt van Milton Keynes en Coventry. Op diezelfde Britse locaties wordt er min of meer gelijktijdig een zogeheten zelfrijdende valet uitgetest: de AI in bepaalde testwagens van Jaguar Land Rover zoekt, in de plaats van de bestuurder, een geschikte parkeerplaats en manoeuvreert de wagen daar ook in.

jaguar

Stressvrij

Op de baan wordt het, in meerdere opzichten, een soort stresstest, zegt Mark Cund, Autonomous Vehicle Research Manager bij Jaguar Land Rover: “De ringweg rond Coventry staat bekend om zijn complexe in- en uitritten. Dat zorgt voor erg moeilijke rijomstandigheden en stress, met name in de spits. Onze zelfrijdende auto heeft geen last van de stress, frustraties of vermoeidheid waarmee een bestuurder kan kampen, en is dus in staat om zelfs de meest stresserende situaties geheel stressvrij te maken.”

Er kan nog meer

Dat is natuurlijk nog toekomstmuziek, maar ondertussen worden er ook kleinschaligere AI-initiatieven uitgezet, die de ritten van chauffeurs van nu al aangenamer en veiliger maken. Natuurlijk worden die mondjesmaat geïntroduceerd, samen met de nieuwere en meest innovatieve wagens die op de markt komen. De Jaguar I-PACE is daar een perfect voorbeeld van: de ingebouwde AI in de boordcomputer van de I-PACE berekent betrouwbare rijbereikgegevens op basis van eigen bestuurdersinstellingen, maar ook het weer, de topografie, de verkeersomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. Met diezelfde data worden bijvoorbeeld instellingen op het gebied van klimaat- en temperatuurregeling, zetelpositie en radiozenders onthouden.

jaguar

De bestuurder blijft belangrijk

Ook ‘driver tracking’ is een groeiende AI-toepassing, die wellicht iets sneller tot volle bloei zal komen dan volledig zelfrijdende wagens. De recentste nieuwigheid die Jaguar Land Rover op dat vlak uittest, is mood detection: camera’s binnen in de wagen lezen aan de gezichtsexpressies van de bestuurder af hoe diens muts staat en past op basis daarvan een paar instellingen aan, zoals aangepaste verlichting of verkoeling via de airco. Ook dat element, dat vandaag al handig zou zijn, wordt belangrijk in de zelfrijdende toekomst, zegt Dr Steve Iley, Chief Medical Officer bij Jaguar Land Rover. “Voor ons blijft de nadruk bij de bestuurder liggen, zelfs wanneer hij niet meer zelf de wagen moet besturen.”