Focus

Mode- en designfotograaf John Rankin Waddell, vooral bekend omwille van zijn middelste naam, legde onlangs drie auto’s van Jaguar vast op de lens. Wie is deze man en wat heeft hij met auto’s van het Britse merk?

Geen kleine jongen

Hij vereeuwigde topmodellen als Heidi Klum, Alison Lomax en Gisele Bündchen op zijn lens. Maar ook pop- en rocksterren als Mick Jagger, Madonna en David Bowie. Zelfs Britse royalty: een iconisch beeld van de 53-jarige fotograaf John Rankin Waddell, beter bekend als gewoon Rankin, is hetgeen dat hij in 2001 van koningin Elizabeth II schoot. Hij huwde, het cliché indachtig, in 2009 met topmodel Tuuli Shipster (al verklaarde die in een interview dat Rankin "er eerder vandoor zou gaan met de schoonmaakster dan met een ander model”), en runt zijn eigen fotografiestudio in North London, van waaruit hij zijn shoots dirigeert en waar ook de redactie van Hunger gevestigd is, zijn tweejaarlijkse glossy magazine over mode, design en cultuur. Werken uit zijn brede en ruime portfolio tooien geregeld de muren van zijn galerieën in Londen en Los Angeles. Hij is ook bekend van Dazed and Confused Magazine, een ander Brits blad dat hij in 1992 oprichtte, en dat eveneens nog in de winkelrekken ligt.

Enfant terrible

Rankin was een vaste waarde in de Londense partyscene van de jaren ‘90, en staat over het algemeen nog altijd bekend als een enfant terrible, iemand die de boude uitspraken niet schuwt. Maar de blik die hij door de lens werpt, maakte hem, doorheen de meer dan drie decennia dat hij beroepsactief is, evengoed een icoon als de onderwerpen en mensen die hij fotografeerde. Dat maakte hem voor autoconstructeur Jaguar, nog zo’n Brits icoon, de gedroomde fotograaf om een beeld te componeren rond drie van zijn bekendste modellen: de Jaguar XF Sportbrake, de XE, de compacte sportberline van Jaguar, en de legendarische Mk 2-sportlimousine.

 

Alle vrijheid

Waarom vertoont een topfotograaf die gespecialiseerd is in mode en portretfotografie, en normaal gezien dus vooral de contouren van het lichaam en gelaat verkent, interesse in foto’s van auto’s? “Het was een lastenboek om van te dromen”, zegt Rankin. “Ze wilden gewoon drie leuke en oogstrelende foto’s die de kerneigenschappen van elk model in de verf zetten. Dat was alles. Het gebeurt niet vaak dat een wereldwijd actief automerk je alle vrijheid geeft.”

Drie kamers

De carte blanche die Rankin van Jaguar kreeg, resulteerde in de bouw van drie afzonderlijke fotostudio’s voor elk van de verschillende auto’s, ieder met een inrichting die volledig is afgestemd op het karakter van ieder model. In de wereld van zijn Three Rooms-fototriptiek moest de Jaguar XF bijvoorbeeld in een decor van gevouwen papieren vogels in fel oranje staan, omdat ze refereren aan de technische precisie en mooi contrasteren met de metaallak van de wagen. De foto heet dan ook ‘Flying High’.

Een fond voor elk model

De Jaguar XE figureert dan weer in een werk dat de titel ‘Moving in the Mist’ draagt, en waarbij doorschijnende zijden doeken met een speciale constructie over de wagen werden gedrapeerd. Dankzij strategisch opgestelde ventilatoren vingen ze ook een zachte wind op. “Zo vallen ze”, volgens Rankin, “perfect in lijn met de elegantie van de wagen.” En dan was er nog de Mk 2, de zestigjarige raceberline van het Britse merk, die voor de foto ‘Period Drama’ in een decor van zwarte polkadots werd gebracht “Ik gebruikte die laatste om iets te creëren dat tegelijk de vorm en erfenis van de Mk 2 viert, maar ook een modern kantje heeft”, zegt Rankin. “Het idee achter het hele Three Rooms-concept was het creëren van een fond voor elk model, een specifiek visueel wandtapijt dat fun is en een glimlach op het gezicht brengt. Voor mij is het dat wat alle Jaguars anders en aantrekkelijk maakt.”