Focus

Het idee van een elektrische SUV klonk nog maar enkele jaren geleden compleet belachelijk: het is een categorie van wagens die zo zwaar zijn dat ze het hele idee van elektrisch rijden tenietdoen. Maar nu een handvol autoconstructeurs ondertussen toch de stap hebben gewaagd, kunnen we ons de komende jaren aan een waarachtige overrompeling van E-SUV’s verwachten.

Hoongelach

De eerste elektrische wagens die enkele jaren geleden op de markt druppelden, waren ofwel kleine, lichte stadswagentjes, ofwel aerodynamische roadsters die de optrekkracht van de elektrische motor maximaliseerden. Een elektrische variant op bepaalde andere modellen werd veelal uitgesloten of zelfs weggelachen. Zoals een elektrisch aangedreven Sports Utility Vehicle (SUV) bijvoorbeeld: erg zwaar en daardoor te belastend voor de batterij om een fatsoenlijk rijbereik aan te bieden, zo luidde het. Anno 2019 blijkt echter dat de eerste elektrische SUV’s al op de markt zijn, en er nog een klein dozijn soortgelijke modellen van andere merken op stapel staat.

jaguar

Verwaarloosbaar verlies

Dat heeft natuurlijk alles te maken met de snelle en krachtige ontwikkelingen in de technologie achter een elektrische wagen. Cruciale componenten, zoals de motor, de aandrijflijn en de batterij, werden steeds beter geschikt om ook zwaardere modellen elektrisch aan te drijven. “Vanzelfsprekend heb je bij een SUV een meerverbruik van tientallen procenten ten opzichte van een kleinere elektrische wagen”, zegt Gunter De Pooter van expertise- en leasingbedrijf Vitaemobility. “Maar dat valt nog altijd in het niets wanneer je het verbruik vergelijkt met dat van een auto met verbrandingsmotor: dat is namelijk een veelvoud.”

Ver genoeg

Ook de reikwijdte van die eerste generatie elektrische SUV’s is al meer dan ordentelijk. Ook dat heeft te maken met die nieuwe technologische ontwikkelingen in de motor en de batterij. Een mooi voorbeeld daarvan is de Jaguar I-PACE: de Britse autofabrikant bouwde zijn eerste elektrische SUV op zo’n manier dat hij niet alleen twee elektrische motoren heeft, maar het gewicht van die twee ook mooi verdeeld is op de twee assen. Ook het design van het koetswerk zorgt ervoor dat de wagen niet te veel lucht schept.

“Vanzelfsprekend hebben luchtweerstand en gewicht een invloed op de reikwijdte van de batterij”, zegt De Pooter. “En natuurlijk heeft ook je rechtervoet zijn weerslag op het rijbereik: wie graag gas geeft, moet sneller bijladen. Maar de gemiddelde afstand die je vandaag met een volle batterij van een elektrische SUV kunt afleggen, ligt ergens tussen 300 en 350 kilometer, en dat is al prima. Je moet rekenen dat ook het netwerk van beschikbare laadpalen nog altijd in volle groei is.”

jaguar

Gegeerd model

Een niet te onderschatten factor is bovendien het eigen willetje van de consument. SUV’s blijven hot: dat blijkt ook uit onderzoeken van automobielfederatie FEBIAC. Zevenendertig procent van alle wagens die jaarlijks worden verkocht – tout court – zijn SUV’s, zo blijkt uit de recentste FEBIAC-cijfers. Het is daarmee de meest gegeerde categorie die er momenteel op de markt is. Zet daar tegenover het feit dat er in 2018 nog maar zo’n 3.600 elektrische wagens werden verkocht in België – twee procent van het totaal – en de ware reden tekent zich al wat duidelijker af: het is gewoon een rijke, maar onontgonnen nieuwe markt.

“Wellicht, zo redeneren de autoconstructeurs, zal de nog twijfelende consument die wil overschakelen naar een elektrische wagen sneller over de streep worden getrokken wanneer een SUV tot de mogelijkheden hoort”, denkt De Pooter. “Wanneer je elektrisch wilt gaan, betaal je daar sowieso nog een prijs voor; het is voor veel consumenten dus een beetje vanzelfsprekend dat ze voor die meerprijs ook een wagen willen die ze graag zien. De elektrische revolutie begon met stadswagentjes, maar je gaat geen elektrische wagen kopen om ermee rond de kerktoren te blijven rijden. De introductie van elektrische SUV’s is een bewuste keuze van de merken om de adoptie van elektrisch rijden een extra duw in de rug te geven.”