De trip

Een citytrip met de wagen naar Barcelona, terwijl je er voor een paar honderd euro met het vliegtuig geraakt? Jazeker, want de Catalaanse hoofdstad als automobilist aandoen heeft zo zijn charmes. Zeker als je met de juiste wagen rijdt.

Vijftien uren doe je erover om vanuit België naar Barcelona  te rijden. Het is een lange autotrip die je best met meerdere chauffeurs doet en – nog beter – met een overnachting onderweg. Wanneer je dan toch kiest om de trip met de wagen te doen, kun je er ook best voor zorgen dat je ervan geniet; wanneer ter plaatse geraken het enige doel is, neem je beter het vliegtuig.

Het nadeel van met de auto naar Barcelona rijden: je moet heel Frankrijk door. Het voordeel, als je tenminste rustig de tijd neemt: je moet heel Frankrijk door. Barcelona ligt in een landtongetje in het noordoosten van het land, op nauwelijks een paar uurtjes rijden van de Franse grens, aan de Middellandse Zee. In Catalonië uiteraard, de momenteel politiek omstreden, maar altijd bloedmooie regio die ook Gerona en Tarragona – en eigenlijk evengoed het ministaatje Andorra – omvat.

Twee routes

Er zijn twee routes om vanuit België naar Barcelona te rijden, en de keuze tussen de twee is meer afhankelijk van je voorkeuren qua decor en tussenstops dan de tijd die je erover wilt doen. Je kunt aan de westkant van het land vanuit Brussel over Parijs gaan, met als tussenstops onder meer Vierzon en Toulouse. Of je rijdt wat oostelijker, en steekt eerst in België door naar Luxemburg, voor een passage langs Nancy, Lyon en Montpellier. Bij de eerste route van die twee is er, wanneer je er de tijd voor hebt, een epische omweg mogelijk: zwenk voordat je bij Toulouse bent af naar Bordeaux, vervolg daarna je weg naar de onwaarschijnlijk mooie grensstad San Sebastian, en ga vervolgens via Pamplona en Zaragoza naar je eindbestemming. Het is maar hoeveel tijd en hoeveel overnachtingen on the road je ervoor overhebt.

De juiste apps

Het is per definitie een lange rit, die een pak aangenamer wordt wanneer je de juiste uitrusting bij je hebt. En, jawel, de juiste software: het houdt steek om, voor je vertrekt, thuis apps als TripAdvisor te downloaden. Op die manier kun je je roadtrip, waarvan dus het grootste deel door Frankrijk loopt, mooi à l’improviste houden: de beste manier om snel te overnachten in Frankrijk is niet in een hotel, maar in een B&B. Vooral voor de tweede van die twee B’s dan: op de menige autotrips die wij al doorheen het land hebben ondernomen, kregen we tijdens het ontbijt meestal bloedeerlijke en tongstrelende streekproducten op ons bord. Dat krijg je meestal niet wanneer je het met de keuken van een hotel moet doen, ook al let je niet op het aantal sterretjes. Maar dat is slechts een voorbeeld van een onontbeerlijke app voor onderweg. Met de afschaffing van Europese roamingtarieven voor data ligt bijvoorbeeld ook muziekstreaming binnen de mogelijkheden, dus laad gerust wat muziek voor op Spotify, Deezer of SoundCloud.

Connectiviteit

Alle moderne auto’s hebben wel een Bluetooth-verbinding of minstens een audiokabeltje om je smartphone met het boordsysteem te verbinden voor muziek. Maar wanneer je met een moderne, ‘slimme’ wagen onderweg bent, zal het boordsysteem ook nauwer samenwerken met alles wat er op je smartphone staat. Auto’s van constructeur SEAT hebben bijvoorbeeld een MirrorLink-connectiviteit, die tenminste het beeld van je apps op het scherm van het boordsysteem brengt. Dat wordt ook meer en meer doorgetrokken naar andere elementen in het dashboard dan de plaats die normaal gezien is gereserveerd voor het infotainmentsysteem: met Digital Cockpit, een instrumentenbord aan de stuurzijde dat volledig bestaat uit een digitaal scherm, en dat SEAT in meer en meer huidige en toekomstige modellen inbouwt, komt connectiviteit met het digitale gedeelte van je leven dichter en dichter bij je.

Slimmere bak

In de toekomst kun je misschien met een echt slimme wagen naar Barcelona. Zoals de SEAT Leon Cristobal bijvoorbeeld, die de Spaanse autoconstructeur zopas aankondigde op de Smart City Expo in Barcelona. Hij heet de veiligste wagen uit de geschiedenis van het automerk te zijn: zes veiligheidssystemen elimineren de voornaamste oorzaken van ongevallen. Het digitale rijslot bijvoorbeeld, heeft een ingebouwde alcoholmeter en blokkeert de auto wanneer de bestuurder te veel op heeft. In Engelbewaarder-modus worden vijftien actieve en passieve veiligheidssystemen in de wagen geactiveerd. Er is een zwarte doos voorzien. De achteruitkijkspiegels zijn schermen. Er zit ook een Mentor-app op, zodat ouders de snelheid en het traject van hun wagen kunnen volgen wanneer hun kinderen ermee op pad zijn. Het zijn allemaal systemen die bovendien gegevens genereren, die dankzij connectiviteit met andere systemen – zoals een slim stadssysteem als dat van Barcelona, hint SEAT – ook kunnen dienen om andere diensten te voeden.

Goed uitgerust op weg

Want jazeker, we zijn er ondertussen met onze lange rit. En dan telt het, in de slimme stad van morgen, ook meer en meer met welke wagen je arriveert. Wanneer je Barcelona binnenrijdt, komt die slimheid van je wagen, zeker in de komende jaren, namelijk ook in contact met de slimme digitale stadsdiensten waarop de stad meer en meer aan het drijven is. Zoals ApparkB, een smartphone-app die je snel naar een van de duizenden vrijstaande parkeerplaatsen in de stad leidt, die constant worden bijgehouden met een sensorsysteem. Binnenkort is er ook de About it-app, die SEAT samen met het stadsbestuur van Barcelona aan het creëren is, en die op de seconde juist kan waarschuwen voor eventuele stremmingen in het verkeer, zoals wegenwerken of ongevallen.

Na het gebruik van het donders handige ApparkB wordt het tijd om de auto achter te laten. Voor de rest van je trip gebruik je best het multimodale vervoer van de stad. Zoals de bussen en de metro, wier rijschema’s eveneens meer en meer samenwerken met slimme apps. Of huurbare stadsfietsen, die je kunt gebruiken met een andere app die je misschien voor je vertrek al op je smartphone zou moeten zetten: Bicing.

Overnachten

Hotels in Barcelona zijn niet al te goedkoop, zeker niet op momenten waarop er iets te doen is in de stad of in het expocentrum: op die ogenblikken kunnen de prijzen twee tot drie keer hoger gaan. Maar boutique-driesterrenhotels zijn je beste maatje, ook op drukke momenten. We overnachtten bijvoorbeeld al in Hotel Cosmopolitan Boutique Rambla (Rambla de Catalunya 102), dat gezellig afgewerkte, sympathiek schrale kamers heeft. Of het van dezelfde strekking zijnde Hotel Granvia (Gran Via de les Corts Catalanes 642), dat een klassieker, maar evengoed nog erg betaalbaar logement biedt. Beide hotels liggen op wandelafstand van Placa Catalunya, het toeristische hart van de stad.

Uitstapjes mogelijk

Die auto kun je dus meteen laten staan tot de dag van je terugreis. Tenzij je natuurlijk een uitstapje wilt doen naar het heuvelachtige landschap rondom de stad: dan is het natuurlijk aangewezen om toch weer een miniroadtrip te ondernemen. We raden bijvoorbeeld Montcada i Reixac aan, een kleine, rurale gemeente die nog net binnen de metropool van Barcelona ligt. Maar dat merk je er helemaal niet aan: vanaf het terras van restaurant Can Pique, dat bovenop een heuvel ligt, heb je zelfs een mooi overzicht over de stad. Ze serveren er menu’s van 90 tot 110 euro per persoon, en achteraf kun je met een Segway over de wilde natuurpaden zoeven.

Een andere mogelijkheid is het strandstadje Castelldefels, dat een lange wandeldijk langs de Middellandse Zee heeft, en – vooral in de zomermaanden – een stevig nachtleven. Maar buiten dat soort eventuele excursies: vergeet je wagen eventjes; die is voor op de weg. De straten van Barcelona zijn aangelegd om over te flaneren.