Elektrische wagens hebben nog een hele weg te gaan om hun dagelijkse gebruiksgemak te bewijzen aan de nog ietwat sceptische automobilist. Maar door weervrouw en Climate Without Borders-oprichtster Jill Peeters op een enkele batterijlading vijf Europese landen te laten doorkruisen met een I-PACE heeft Jaguar misschien wel een steen verlegd.

Bijna 330 kilometer Europese wegen doorkruisen, doorheen België, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en Nederland: het leek autoconstructeur Jaguar de beste manier om aan te tonen dat zijn elektrische I-PACE best wat kilometers kan slikken op een batterijlading. Meer nog: bij het bereiken van het eindpunt van de roadtrip, in Maastricht, waren er nog 29 kilometer over op de teller van deze elektrische SUV.

Het aanmoedigen van elektrisch rijden is een van de belangrijke acties in het kader van duurzaamheid.

Jill Peeters, Climate Without Borders

 

Aan het stuur: Jill Peeters, weervrouw bij commerciële tv-zender VTM en oprichtster van klimaatorganisatie Climate Without Borders. Onder die organisatie heeft ze, sinds de stichting in 2017, 140 van haar collega-weerpresentatoren uit 110 landen verenigd om samen een grotere klimaatbewustwording te realiseren onder hun kijkers, volgers en fans. De organisatie is erkend door internationale cenakels als de Verenigde Naties en de World Meteorological Organization, en ook de Vlaamse onderzoeksinstellingen VITO, IMEC en ITG. Jill Peeters mocht in december nog de prijs voor ‘Beste Klimaatoplossing’ in ontvangst nemen met haar werk voor Climate Without Borders.

Schroom weggenomen

“In de nabije toekomst zullen we steeds meer geconfronteerd worden met extreme weersomstandigheden”, zegt Jill Peeters. “Daarom ondersteunen we met Climate Without Borders acties die een betere, duurzamere wereld voor iedereen kunnen creëren. Het aanmoedigen van elektrisch rijden is dan ook een van de belangrijke acties in het kader van duurzaamheid.”

Automobilisten vandaag zijn wel geïnteresseerd in elektrisch rijden, maar ze vertrouwen het bereik van een elektrische wagen nog niet zo goed. Met de autorit doorheen vijf landen, in winterse omstandigheden op de koop toe, wou Jaguar aantonen dat de bestuurder van een I-PACE niet hoeft in te boeten voor eigenaars van een wagen met klassieke verbrandingsmotor op het gebied van gebruiksgemak en reikwijdte.

Batterijlading geoptimaliseerd

Zeker dat laatste blijft voor veel consumenten, die op zich wel geïnteresseerd zijn in elektrisch rijden, nog een struikelblok, weet Jaguar. Met Jill Peeters’ Climate Challenge-rit wou de constructeur laten zien dat het overgrote merendeel van de bestuurders perfect een elektrische wagen kan nemen voor zijn dagelijkse verplaatsingen. Tegelijkertijd heeft Jaguar wat vernieuwend werk verricht onder de motorkap, zodat de I-PACE zijn batterijlading optimaal benut. De batterij van 90 kWh kan, om te beginnen, voor vertrek optimaal worden gekoeld of opgewarmd, zodat ze in alle weersomstandigheden optimaal presteert. Het navigatiesysteem stippelt altijd de ideale elektrische route uit. En op drie kwartier tijd hebben eigenaars hun I-PACE voor tachtig procent opgeladen aan een snelle 100 kW-gelijkstroomlader. Een nachtelijke oplaadbeurt thuis (tien uren voor die zonet genoemde tachtig procent) kan via de WallBox, die op 7 kW wisselstroom werkt.

Gasten opgepikt

Om haar klimaatverhaal breder te trekken, pikte Jill Peeters tijdens haar driehonderd kilometer verre rit ook verschillende gasten op, die allemaal op hun eigen manier te maken kregen met extreme weersomstandigheden. Zoals Timmy Haubrechts, een heftruckchauffeur die afgelopen zomer erg veel last had van de hitte, en de kranten haalde met zijn ludieke actie om, “in zomerse kledij, met unicorn, roze flamingo, zwembandjes, bikinilijf en een six-pack” afkoeling te zoeken in de koelcel van zijn lokale Colruyt-winkel.

Andere passagiers waren Mirko Simoens en Laura Leemans, allebei actief bij de scouts in Vilvoorde, die kwamen vertellen hoe de klimaatopwarming hen raakt.

Volgende gast: wijnmaker Karel Henckens van wijndomein Aldeneyck, in de buurt van de Limburgse stad Maaseik. Hij vertelde over hoe het microklimaat van het Maasland, een van de warmste gebieden in de Benelux, wordt geaffecteerd door de klimaatopwarming.

Steven Peleman, Strategy & Innovation Director bij de Belgische vestiging van consultancyreus Deloitte, had het over hoe zijn surf- en skipassie hem in het bijzonder gevoelig maakt voor het behoud van een leefbare wereld, wat hem deed besluiten zijn ervaring en opleiding helemaal in die richting in te zetten. Zijn aandacht en specialisatie gaan in het bijzonder uit naar uitdagingen waarbij bedrijven zichzelf volledig moeten heruitvinden en een ‘hoger doel’ moeten gaan dienen via hun productportfolio, onderzoek en ontwikkeling, businessmodel en nieuwe identiteit. Hogere doelen als duurzaamheid, klimaatverantwoordelijkheid of circulariteit, bijvoorbeeld.

Tot slot: Bart Muys, als onderzoeker aan de KU Leuven gespecialiseerd in bos, natuur en landschap. Hij had het over het belang van pioniersbedrijven (zoals, natuurlijk, Jaguar), die aan de kar moeten trekken om de hele industrie duurzamer te maken. Lees: bepaalde constructeurs zullen nu eenmaal het voortouw moeten nemen in elektrificatie. “Het is van essentieel belang om een tijdige transitie te realiseren naar een wereld waarin de uitstoot drastisch wordt teruggedrongen.”