Straffe verhalen

De smartphone dient al lang niet meer om alleen te bellen in de wagen. Op de Consumer Electronics Show en het Mobile World Congress bleek nogmaals welke straffe mogelijkheden ons te wachten staan, van persoonlijke assistenten tot digitale sleutels. Klaar voor een blik in de zeer nabije toekomst?

Een route uitstippelen en van je smartphone naar het navigatiesysteem sturen? Kinderspel. Tijdens het rijden je partner thuis een seintje geven over je huidige locatie? Geen probleem. Het laatste stuk van het traject te voet voortzetten? Check. Je smartphone draadloos opladen in de wagen? Je legt hem – in het geval van een iPhone met een speciaal hoesje – op een oplaadzone en een magnetisch veld doet de rest. Op je smartphone met camera’s rond de wagen kijken om te controleren of alles veilig is? De deuren vergrendelen? Het is allemaal niet langer sciencefiction, maar realiteit. En dit is eigenlijk nog maar het begin.

De werelden van technologie en automotive groeien steeds meer naar elkaar toe. Geen toeval dus dat automerken steeds vaker opduiken op de bekende technologiebeurzen. Laten we even BMW als voorbeeld nemen. Voor de derde keer tekende het Duitse premiummerk in januari dit jaar present op de Consumer Electronics Show in Las Vegas tussen de Samsungs en Googles van deze wereld. Het creëerde daar de ‘ultieme rijervaring’, zowel in het echt (met coole testwagens uit de i-, M- en X-gamma’s) als virtueel (wat ziet Gran Turismo Sport op PlayStation 4 er schitterend uit).

Het gaat snel



Nu we het toch over BMW en de CES hebben: elke gelegenheid is goed om dit filmpje van (nog maar) twee jaar geleden nog eens boven te halen. Je ziet hoe de BMW i Vision Future Interaction Concept – een BMW i8 Roadster avant la lettre – fungeert als de perfecte digitale assistent voor zijn bestuurder. Voor sommigen leek dat toen misschien een utopie, tot je even bekijkt wat er vandaag al allemaal mogelijk is met de ConnectedDrive Services van BMW. Het gaat razendsnel!

Een congres … maar dan niet saai

Nog zo’n afspraak die technologiereuzen nooit missen, is het Mobile World Congress in Barcelona, 's werelds grootste beurs voor de smartphone- en netwerkbouwers. Dit jaar was er onder meer aandacht voor nieuwe toestellen (zoals de Samsung Galaxy S9/S9+, de Wiko View 2 of de Nokia 8 Sirocco) en de toekomst van snelle 5G-netwerken. Al gaat het thema ook hier steeds breder en blijft het nieuws zeker niet beperkt tot de jongste mobieltjes.

Bestuurder wordt passagier

Connectiviteit bijvoorbeeld. Dat is één van de fundamenten van de zelfrijdende wagen, die in verbinding staat met de toestellen van zijn bestuurder en met andere wagens. Tijdens het Mobile World Congress demonstreerde BMW de mogelijkheden van ‘autonomous driving’ met een zelfrijdende BMW i3. Geen standaardmodel, maar een geavanceerd prototype dat zelfstandig kan rijden op niveau 5. Of met andere woorden: de hoogst mogelijke vorm waarbij de bestuurder niets meer hoeft te doen en passagier wordt in zijn eigen wagen. Ter vergelijking: de meeste wagens die vandaag op de markt zijn, halen niveau 2. De bestuurder moet daar nog altijd de controle houden over het stuur.

Niet zo in deze BMW i3, die in Barcelona zijn kunstjes mocht vertonen. De technologie heeft alles onder controle: optrekken, remmen, draaien of inhalen, het gebeurt allemaal automatisch. De bestuurder kan nog wel zelf ingrijpen indien gewenst, maar is min of meer overbodig. We zien het al helemaal voor ons: met je smartphone vertel je je wagen vanuit je luie zetel waar je naartoe wilt. De wagen rijdt vanzelf naar je voordeur en het enige wat jij nog moet doen, is instappen. De bestemming zit al in het navigatiesysteem. Onderweg kun je filmpjes bekijken, een tijdschrift lezen of je laatste e-mails checken. Of even rusten, want de auto doet alles vanzelf.

Verre toekomstmuziek? Think again. In Barcelona deed BMW het simpelweg met de i3 en de zogenaamde BMW Personal CoPilot Experience. Even een app downloaden op je smartphone en de i3 komt ‘op bestelling’ naar je toe. Daarna zet hij je af waar je maar wilt. Technisch kan het dus al perfect. Zo tegen 2021 – dat is al over drie jaar – denkt BMW zijn eerste volledig zelfrijdende wagen, de iNext, klaar te hebben voor serieproductie. Absoluut iets om naar uit te kijken.

Sharing is caring

In dat toekomstbeeld met elektrische en zelfrijdende wagens is er ongetwijfeld ook plaats voor autodelen. Via de vloot van DriveNow-deelwagens die je vandaag al vrij kunt besturen en parkeren in dertien Europese steden zoals Brussel, bijvoorbeeld (even bestellen met een app en klaar). Maar wat als je ook je eigen wagen heel gemakkelijk zou kunnen delen met vrienden of familie? De sleutel om dat voor elkaar te krijgen, is wellicht … de sleutel. Een digitale sleutel op je smartphone meer bepaald.

Ook daar speelt BMW zeer kort op de bal. De BMW Display Key ken je misschien al uit de recentste modellen van het merk, sinds de komst van de nieuwe BMW 7 Reeks. Het is een sleutel met aanraakscherm waarop je handige informatie kunt bekijken (de actieradius, serviceberichten, …) of kunt checken dat de deuren en ruiten goed gesloten zijn. Met de Remote Parking-optie kun je zelfs de wagen voorwaarts parkeren vanop afstand, zonder erin te moeten zitten.

Op het Mobile World Congress zette BMW al de volgende stap met de BMW Digital Key. Dat snufje tovert je smartphone om tot digitale sleutel. Via de BMW Connected-app kun je je wagen openen. Zodra je in de wagen zit, leg je je smartphone op een draadloze oplaadzone en start de motor. Hoe gemakkelijk kan het zijn?

BMW wil deze technologie in 2018 al aanbieden, aanvankelijk wel alleen met Samsung-smartphones die beschikken over Near Field Communication (NFC). Het beste van al is dat je je vijf beste vrienden een kopie van de sleutel kunt toevertrouwen, ook op hun Samsung-smartphone. Zo wordt autodelen een fluitje van een cent en hoef je nooit meer te zoeken naar je sleutel. Je smartphone wordt belangrijker dan ooit tevoren.