Reportage

Na twintig jaar verlaat topdesigner Ian Callum de rangen van Jaguar. Een top vijf van zijn beste creaties tot nu toe.

Zijn levensdroom

Toen Ian Callum op 1 juli jongstleden de rangen van Jaguar verliet, had hij er twintig jaar als Design Director opzitten bij de Britse autoconstructeur, na een eerdere halve carrière bij merken als Ford en Aston Martin te hebben doorgebracht. “Jaguars ontwerpen was een levenslange droom voor mij”, zegt Callum. “Maar het was, zowel persoonlijk als professioneel, het juiste moment om nieuwe projecten op te zoeken.”

Hij blijft wel in de buurt als consultant, nieuwe designdirecteur Julian Thomson bijstaand in het ontwerp van nieuwe modellen. Wat dat betreft, is er dus niet zo heel veel veranderd: de twee werken al achttien jaar samen. Maar als dragende figuur voor het design van Jaguar, en van andere merken daarvoor, heeft Callum natuurlijk wel een rijk palmares aan autodesigns op zijn naam staan. Een bloemlezing.

ian callum

1 – Jaguar XF (2007)

Toen Ian Callum in 1999 begon bij Jaguar, was het merk – na decennialang opzettelijk heel klassiek uitziende wagens te hebben gecreëerd – op zoek naar een radicale modernisering in het design van zijn wagens. Callum was daar de geknipte man voor, en hij bewees dat – na de Jaguar RD6-conceptwagen en de Jaguar XK – met de Jaguar XF, die in 2007 op de markt kwam en meteen hoge ogen wierp met zijn glooiende looks. “Die wagen was het begin van een nieuw tijdperk”, zegt Callum zelf over zijn creatie. “Hij bracht Jaguar van traditie naar contemporain design: het was een keerpunt in ons verhaal.”

ian callum

2 – Aston Martin DB7 (1994)

Van Callums tijd voor Jaguar torent vooral de Aston Martin DB7 boven de rest uit. Bij zijn introductie in 1993 verbaasde deze bolide het voltallige publiek van het Autosalon van Genève. Zijn ranke uiterlijk maakte er een instantklassieker van, die tien jaar lang – tot er met de DB9 een vervanger kwam in 2004 – het uithangbord van het merk bleef. Vandaag is de DB7 vooral een verzamelstuk: er zijn slechts 7.000 wagens van verkocht.

ian callum

3 – Jaguar I-PACE (2018)

Met de I-PACE zette Jaguar het hele idee voor een elektrische wagen op zijn kop. Terwijl andere merken zich voor hun elektrische modellen nog vooral richtten op stadwagentjes, kwam Jaguar als een van de eerste met een elektrische wagen die vooral kracht uitstraalde – zowel onder de motorkap als in zijn design. Callum slaagde erin om een elektrische SUV te ontwerpen die zowel aan de wetten van de aerodynamica (zeer belangrijk voor een elektrische wagen, wegens de batterijautonomie) als aan die van de schoonheid beantwoordt. “Het was een kans om iets enorm innovatiefs te creëren, iets dat de perceptie van Jaguar ook helemaal op zijn kop zette”, zegt Callum.

ian callum

4 – Ford RS200 (1984)

Een van Callums beroemdste oudjes was deze rallywagen uit de vroege jaren ‘80, bij zijn eerste werkgever. De Ford RS200 kende echter slechts een korte carrière in de motorsport: de legendarische status van het voertuig werd pas bevestigd toen het toonzaalmodel verscheen, en Ian Callums stuurse, lichtjes aanmatigende design heel wat automobilisten wist te charmeren.

5 – Jaguar XJ (2009)

Ian Callum bracht, met bijna twintig jaar, het grootste gedeelte van zijn loopbaan bij Jaguar door. Het spreekt dan ook voor zich dat het merendeel van de toppers in dit overzicht uit de stal van dat Britse automerk komen. Maar ook dat de topdesigner binnen Jaguars rangen de merkiconen onder handen mocht nemen. Zoals zijn update van de Jaguar XJ, waarmee hij de legende alleen maar nog legendarischer maakte. “Ik stapte in deze rol met een missie: om het design van Jaguar weer terug te brengen naar waar het thuishoorde”, zegt Callum.