Tips

Slapen in je wagen? Er zijn betere alternatieven, maar het kan. En misschien wel comfortabeler dan je zou vermoeden. We geven je hier vijf manieren waarmee je van je vierwieler een bed op wielen maakt.

1 Het juiste plekje

Eerst en vooral: het is niet overal wettelijk toegelaten is om in je wagen te slapen. De vuistregels voor een optimale overnachting of slaapsessie in je wagen zijn in deze volgorde: veiligheid, privacy en comfort. Zorg daarom dat je wagen op een veilige plek staat. Een plek waar je het verkeer niet hindert, net afgelegen genoeg om je wat privacy te bieden en tegelijk niet zo afgelegen dat het verdacht hard lijkt op het decor waar de gemiddelde Scandinavische misdaadserie mee aftrapt. Doe sowieso je deuren op slot!

2. Ga plat … of zo plat mogelijk

Nog niet zo gek lang geleden pakte nagenoeg elke autofabrikant trots uit met zetelconfiguraties die zich naar slaapvriendelijke posities lieten schikken. Op enkele luxeberlines na is die tijd voorbij. Wie met een break of een monovolume rijdt, puurt daar meestal vrij makkelijk een horizontale slaaphouding uit. De rest is aangewezen op schuif- en kantelwerk van de voorzetels en achterbank. Die kunnen vaak in meer richtingen gemanoeuvreerd worden dan je dacht. Experimenteer vooraf en kijk daarbij zeker de combinatie achterbank-kofferruimte niet over het hoofd. Was dat ene IKEA-bouwpakket net niet zo lang als jij? Denk hierbij eerder in de lengte en eventueel diagonaal dan in de breedte.

3. Slaapkit

Als het plaatselijke klimaat het toelaat, volstaat een laken of dun deken en heb je geen slaapzak nodig. Weet echter dat je lichaam afkoelt wanneer je slaapt. Een hoofdkussen van thuis kan wonderen doen voor je slaapcomfort. Hoort verder nog in je autoslaapkit: een zaklamp, een oogmasker, oordopjes, toiletpapier, vochtige doekjes of een flesje handreiniger. Slaap je thuis makkelijker in met muziek of een boek? Trek dat ritueel dan gewoon door naar je bed op vier wielen.

 

4. Klimaat op wielen

Zet minstens een raam op een kier – ook bij vriestemperaturen. Kwestie van de lucht in je ‘slaapkamer’ gezond te houden en condensatie tot een minimum te beperken. Een kier van twee, drie centimeter volstaat. Blijft het droog en heb je een dakraam, kies daar dan voor. Een reep gaasdoek (of een stuk dun textiel) en wat tape houden eventuele muggen buiten. Wordt het echt te koud, zet dan af en toe de motor aan en laat de verwarming even zijn ding doen. Dat is een gedoe, maar beter dat dan het onderkoelde alternatief. Het spreekt voor zich dat je je slaap in warme regio’s beter na zonsondergang plant en je wagen liever in de schaduw parkeert.

5. Doe het licht uit

Klinkt vanzelfsprekend, maar menig chauffeur die in de nacht in zijn wagen doorbracht en in slaap viel met zijn ‘leeslampje’ nog aan, zag zich de volgende ochtend verplicht tot de startkabelttango. Dat vereist de bereidwilligheid van een andere automobilist en daarmee gaan we ervan uit dat die voorhanden is op dat afgelegen plekje waar je halthield. Sommige wagens laten toe om je smartphone of tablet door de autobatterij op te laden terwijl de motor afligt. Een combinatie van koude temperaturen, een oudere batterij en een voorafgaande rit met je koplampen aan, maakt dit niet altijd een goed idee.