Reportage

Is een kampioenschap van tien autoraces op drie continenten wel de beste manier om automobilisten bewust te maken van hun invloed op het milieu? De Britse fabrikant Jaguar denkt van wel: de I-PACE eTROPHY wordt namelijk uitsluitend met elektrische voertuigen gereden.

Enige tijd geleden maakten we een testritje met de Jaguar I-PACE, en we kunnen je bevestigen: het is een beest. Voor een automobiel die tweeëneenhalve ton weegt, veert de Jaguar bijzonder krachtig uit de startblokken. Zijn motor heeft een vermogen van 400 pk en hij is tegelijkertijd bijzonder snedig in het bochtenwerk. Maar die paardenkracht haal je er niet volledig uit wanneer je op de openbare weg rijdt, weet ook Jaguar: het werd dus, zo dacht de fabrikant duidelijk, hoog tijd om hem op een racecircuit los te laten.

De ambities zijn niet bescheiden. Op 15 december werd de eerste race van de I-PACE eTROPHY, waarin twintig Jaguar I-PACE’s van start gaan, afgevlagd op het circuit van het Saoedi-Arabische Ad Diriyah. Daarna gaat het, van 15 februari tot 14 juli 2019, verder in achtereenvolgens Mexico City, Hongkong, Sanya (China), Rome, Parijs, Monaco, Berlijn en twee races in New York. De reden waarom er zo zwaar wordt ingezet op een elektrische autorace valt natuurlijk niet moeilijk te raden, zegt Marion Barnaby, Championship Manager van de I-PACE eTROPHY: "We willen de toekomstige eigenaars van elektrische voertuigen inspireren.”

Opgevoerde I-PACE

Jaguar reed al elektrische races. In 2016 trad het merk toe tot het FIA Formula E-kampioenschap, met een speciaal voor die race gebouwde elektrische éénzitsbolide. Maar met een eigen racecompetitie wil Jaguar de opwinding rond zijn elektrische SUV’s nog wat extra aanzwengelen. Alle etappes van de I-PACE eTROPHY gaan vooraf aan die van de Formula E-wedstrijden, en vinden plaats op dezelfde stratencircuits. Die afspraak blijft ook gelden tijdens de volgende seizoenen, zegt Jaguar.

De deelnemende teams zakten eind vorig jaar af naar het iconische circuit van het Britse Silverstone om hun racewagens in ontvangst te nemen en mee te doen aan een eerste reeks van officiële pre-season tests. Het zijn niet het soort I-PACE’s die op de openbare weg rijden: ze werden gebouwd door Jaguar Land Rovers Special Vehicle Operations (SVO) in het Britse Warwickshire. Maar de opgevoerde versies zijn wel gebaseerd op het i-PACE-model dat nu in de toonzalen staat.

Ecologisch bewustzijn

Natuurlijk zit er een nauwelijks verscholen boodschap achter het initiatief: het hele ding is bedoeld om meer bewustzijn over elektrisch rijden te kweken bij automobilisten. Wanneer een autorace – een evenement waar traditioneel enorm veel CO2 wordt uitgestoten – ook zonder verbrandingsmotoren kan, stelt het automerk een krachtig voorbeeld. Zero-emissions motorsport, noemt Jaguar het, een fenomeen dat het meteen op wereldschaal brengt. Bovendien, zegt Jaguar Racing-voorzitter Gerd Mäuser,"zal deze innovatieve racereeks ook de technologie in onze toekomstige elektrische wagens verbeteren.”

Groene steden

Ook de negen steden waar de races worden gereden, of de overheden van de landen waarin ze zich bevinden, hebben verscheidene initiatieven lopen voor het terugdringen van broeikasgassen. We zetten ze op een rijtje.

Ad Diriyah, Saoedi-Arabië (15 december 2018)

De Saoedische maatschappij Saudi Electricity Co. slaagde er in 2016 alleen al in om meer dan 24,8 miljoen vaten brandstof en 13 miljoen vaten dieselolie uit te sparen met verscheidene initiatieven voor het terugdringen van CO2-emissies. In datzelfde jaar sloot het bedrijf met Petroleum, Chemicals and Mining Co. (PCMC) een partnerschap af om nog meer te doen: ze richtten samen een joint venture op om emissierechten te verhandelen. De Saoedische overheid, die zich aan het reppen is om de doelstellingen van de klimaatconferenties van Parijs en Marrakesh te halen, steunt de onderneming.

Mexico City (16 februari 2019)

Mexico was een van de eerste landen op de wereld dat een nationaal klimaatplan neerlegde voor de klimaatconferentie in Parijs. Het plan is om tegen 2030 liefst 22 procent minder broeikasgassen uit te stoten. Emissies van kortetermijnvervuilers zoals roet en methaan zullen met 25 procent naar beneden worden gehaald. Het land wil dat op eigen kracht doen, maar met financiële en technologische steun van buitenaf kunnen de waarden zelfs met 36 procent naar beneden, claimt de Mexicaanse overheid.

Hongkong (10 maart 2019)

Vandaag stoot een inwoner van Hongkong zo’n zes ton koolstofmonoxide per jaar uit. Tegen 2030 moet dat bijna gehalveerd zijn, zegt de overheid van de stadstaat, naar ergens tussen 3,3 en 3,8 ton. Volgens het Hongkongse klimaatactieplan moet die reductie mogelijk worden gemaakt door energie-efficiëntere gebouwen neer te zetten in de dichtbevolkte stad, en nog meer in te zetten op proper openbaar vervoer.

Sanya, China (23 maart 2019)

China heeft jarenlang een slechte reputatie gehad wanneer het om luchtvervuiling gaat. Maar volgens milieuorganisatie Greenpeace is er een verbetering te zien: de luchtvervuiling in 74 steden in het land, waaronder het door de I-PACE eTROPHY bezochte Sanya, is met maar liefst 54 procent gedaald tussen 2016 en 2017. De overheid heeft de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd in energiezuinigere fabrieken, investeringen in hernieuwbare energie en het terugdraaien van afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Met name elektrische bussen in de grootsteden maken een enorm verschil.

Rome (13 april 2019)

De Italiaanse hoofdstad heeft een structureel probleem wat het autogebruik in haar binnenstad betreft: er is nauwelijks industrie in de stad, dus bijna alle CO2-uitstoot wordt door het autoverkeer veroorzaakt. Om dat tegen te gaan, heeft de lokale overheid een ambitieus plan in werking gezet om alle dieselauto’s in de binnenstad te weren tegen 2024.

Parijs (27 april 2019)

Tegen 2050 wil Parijs een koolstofneutrale stad zijn, waarin 100 procent van alle energie wordt opgewekt door hernieuwbare bronnen. Er zijn maar liefst vijfhonderd initiatieven uitgezet om de inwoners hun steentje te doen bijdragen. Er werd onder meer een systeem voor multimodaal openbaar vervoer uitgetekend, en er wordt een voedseldonatieplatform uitgezet, waaronder inwoners en bedrijven op grote schaal voedseloverschotten snel bij de meest behoeftigen kunnen doen belanden. Minder voedseloverschot heeft ook zijn invloed op het energieverbruik natuurlijk, onder meer in de vuilnisophaling.

Monaco (11 mei 2019)

In het mondaine stadstaatje geldt al eventjes de leuze Green is the New Glam. Zo luidt tenminste een campagne van de toeristische dienst in de stad, die milieubewustzijn op gelijke voet wil zetten met glamour. Tegelijk met die campagne werden ook een paar keiharde milieudoelstellingen gezet: tegen 2030 moeten broeikasgasemissies 50 procent minder zijn dan in 1990. In het omvangrijke plan zitten onder meer subsidies voor bedrijven die groene energie willen opwekken. Vooral voor de toeristische industrie, die jaarlijks zo’n zes miljard euro opbrengt, zijn er speciale initiatieven: het iconische Fairmont-hotel in Monte Carlo heeft bijvoorbeeld een verwarmings- en airconditioningsysteem geïnstalleerd dat wordt aangedreven door de warmte van het zeewater.

Berlijn (25 Mei 2019)

De Duitse hoofdstad loopt een beetje achter op de doelstellingen die werden gezet in de klimaatakkoorden, maar er zijn een paar ambitieuze initiatieven onderweg om mee te zijn. Duitsland denkt er bijvoorbeeld aan om het openbaar vervoer volledig gratis te maken voor al zijn inwoners, zodat de heerschappij van koning auto in de binnensteden van het land wat wordt teruggedrongen. Tegelijkertijd wordt er, mede door investeringen van Duitse autofabrikanten, werk gemaakt van meer parkeerplaatsen, zodat de toegang tot de stad – en andere steden in het land – met de auto wordt vergemakkelijkt.

New York (13-14 juli 2019)

In New York, tot slot, is er een plan uitgetekend om de emissies van broeikasgassen tegen 2050 zo’n 80 procent onder die van 2005 te krijgen. Er wordt vooral werk gemaakt van het terugdringen van fossiele brandstoffen voor het verwarmen van gebouwen, wat momenteel – met 39 procent van het totaal – nog de grootste oorzaak van de uitstoot van broeikasgassen in de stad is. Inwoners worden ook ertoe aangespoord om – tenminste tegen 2050 – vier van de vijf trips die ze ondernemen binnen de stad te voet, met de fiets of via het openbaar vervoer te doen.