Reportage

Maak een ritje met de auto en trek er vervolgens een eigen remix van een elektronisch deuntje uit: dat is de licht ludieke manier waarop autoconstructeur Jaguar tijdens zijn The Pace-event in Amsterdam wou aantonen hoeveel data bestuurders van de nieuwe elektrische I-Pace genereren tijdens (slechts) een ritje van slechts? een half uur. En wat er vervolgens allemaal met die gegevens kan worden aangevangen.

Wanneer je de nieuwe elektrische SUV van Jaguar op zijn staart trapt en de ‘motor’ vraagt een bepaald vermogen, dan blazen twee luidsprekers binnen in de wagen een gesimuleerd geluid uit dat lijkt op dat van een klassieke verbrandingsmotor. “Je hoort het alleen binnenin”, zegt Wayne Burgess, directeur van het designteam bij Jaguar, die het ontwerp van de nieuwe elektrische SUV overzag. “Anderen worden er niet door gestoord. Het is er gewoon om bestuurders niet te veel te verwarren. Optrekken naar honderd kilometer per uur op iets meer dan vier seconden tijd, zonder dat je iets van de motor hoort? Dat zijn mensen gewoon nog niet gewend.”

Een beest

Dat de I-Pace ook zonder dat toegevoegde motorgeluid een beest is, voelden we meteen toen ik de wagen bestuurde tussen een hotel in Amsterdam-West en Sugar City, een evenementenlocatie in de Nederlandse gemeente Halfweg, letterlijk halfweg tussen Amsterdam en Haarlem. Voor een automobiel die tweeëneenhalve ton weegt, veert hij bijzonder krachtig uit de startblokken (een vermogen van 400 pk!) en is hij tegelijkertijd bijzonder snedig in het bochtenwerk. Bovendien beschikt de wagen over een ‘regeneratief’ remsysteem dat zachtjes op de rem gaat staan (hem helemaal induwen kun/moet je zelf) zodra je het gaspedaal loslaat.

Maar aantonen dat de I-Pace lekker rijdt, was niet de belangrijkste bedoeling van de rit: Jaguars The Pace-evenement is in de eerste plaats bedoeld om te laten zien hoe het nieuwe elektrische model – en bij uitbreiding ook toekomstige wagens van het merk – data genereert en opslaat, en wat er vervolgens met die gegevens wordt gedaan. De I-PACE heeft duizenden intelligente sensoren aan boord die gegevens verzamelen over onder meer de snelheid die je maakt, het aantal keren dat je remt, je energieconsumptie en andere handelingen die je uitvoert achter het stuur. Die gegevens worden vervolgens via een 4G-dataconnectie doorgestuurd naar een cloudsysteem van Jaguar, waar ze voor je worden opgeslagen.

Wie die gegevens vervolgens nodig heeft? Wel, tijdens het The Pace-event was dat ene Dua Lipa.

Data wordt muziek

Na een miniconcert dat de Brits-Kosovaarse singer-songwriter ‘s avonds gaf in Sugar City, kregen we een weblink doorgemaild met daarachter een remix van haar nieuwe nummer ‘Want To’. Een remix die automatisch werd gegenereerd op basis van de manier waarop we eerder op de dag met de I-Pace hadden gereden. De data die de rit opleverde, werd omgezet in een aantal van de 3.300 muzikale ‘bouwstenen’ die het audiotechnologiebedrijf Plan 8 uit het originele nummer had gegenereerd, en vervolgens weer samengesteld tot een compleet nieuwe versie ervan. We kregen twee unieke versies van ‘Want To’ toegestuurd, en die bewezen dat het systeem werkt.

Luister zelf maar: tijdens de heenweg waren we iets meer erop gebrand om uit te testen wat er onder de motorkap van het tuig zit, waardoor we iets bruusker optrokken en ook iets dieper op de rem gingen staan. Dat resulteerde in een iets meer staccatoversie van het nummer, zeg maar een iets meer funky remix. Tijdens de terugrit waren wij wat rustiger en het verkeer wat drukker, waardoor we onze snelheid aanpasten, niet zo vaak op de rem gingen staan of het regeneratieve remsysteem zijn werk lieten doen, en we ook wat minder fel optrokken. De tweede remix die uit dat ritje werd gewonnen, is daarom wat zachter, groovier als je wilt.



“Het systeem kiest melodieën, geluiden en beats uit een palet van instrumenten, geselecteerd op basis van je rijstijl”, zegt Tor Castensson, oprichter van Plan 8. “Je rit bepaalt het gevoel, het tempo, de intensiteit en de complexiteit van je remix. Verschillende datapunten uit de auto sturen verschillende delen van de muziek aan. Zo maken we gebruikers bewust van hoe de wagen data genereert, hoe ze wordt gebruikt en hoe ze een verschil kan maken van gebruiker tot gebruiker.”

Bewust over data

In de eerste plaats diende het The Pace-event om mensen bewust te maken over hoeveel data ze kunnen verzamelen tijdens een autorit, weet ook Matt Peirce, directeur van Jaguars Connected Car Team. “Data wordt belangrijker en belangrijker in de toekomst, maar het is niet iets dat tastbaar is”, zegt hij. “Daarom veranderen we op dit event een voor de bestuurder inderdaad amorfe reeks data in informatie die betekenisvol is voor de bestuurder: een uniek digitaal souvenir, op maat gemaakt van de manier waarop je rijdt.

Het systeem kiest melodieën, geluiden en beats uit een palet van instrumenten, geselecteerd op basis van je rijstijl.|

Dat op maat-element wordt ook belangrijk in de toekomst, en een element waarvan we uiteindelijk de bestuurder willen bewust maken: de data die je I-Pace genereert, zal ook op andere manieren resulteren in een ‘tailored experience’. Een van de bedoelingen van de connected car is het voertuig wat meer te integreren in de bestuurder zijn levensstijl. Daar speelt data dus een grote rol in. Hoe meer het achterliggende cloudsysteem, de onzichtbare ‘zwarte doos’, weet over hoe je rijdt en welke features je gebruikt, hoe meer we ook toekomstige updates aan de wagen aan je eigen smaken kunnen aanpassen.”

Data als ‘taal’

Ook voor Jaguar zelf hebben al die gegevens die I-Pace-bestuurders genereren een enorme waarde. Uit het grote volume aan gegevens dat het bedrijf op deze manier verzamelt – op een anonieme, niet-privacyschendende manier, voegen ze er snel aan toe – kunnen toekomstige zelfrijdende wagens beter en veiliger worden.

Een toekomst waarin wagens constant gegevens verzamelen en via mobiele data opslaan op een server is een noodzakelijke tussenstap naar die autonome auto’s. En ook in het ontwerp van toekomstige modellen spelen dit soort gegevens een belangrijke rol. “Data vormt de gemeenschappelijke taal die we hanteren in onze communicatie met ingenieurs”, zegt Wayne Burgess. “Zeker in dit tijdperk van elektrificatie maakt meer data ter beschikking hebben een enorm verschil, onder meer in het design van de aerodynamica. Kijk ook hoe we onze I-Pace hebben gebouwd: we hebben alle historische referenties voor het bouwen van een SUV uit het raam gekieperd en een auto gebouwd met het designidioom van een sportwagen. Dat kan alleen maar als je veel data hebt om dingen mee te simuleren.”