Focus

Meer dan ooit vragen autokopers zich af welke aandrijving het meest geschikt is. CNG wordt hierbij vaak over het hoofd gezien. Onterecht, want auto’s op samengeperst aardgas bieden enkele onmiskenbare voordelen en zijn vandaag al populairder dan elektrische auto’s.

Koken op aardgas

Heel wat chefs en amateurkoks zweren bij koken op aardgas. De meeste woningen worden in ons land verwarmd op aardgas. En misschien rijden we binnenkort ook massaal met aardgasauto’s? CNG, wat staat voor Compressed Natural Gas of samengeperst aardgas, is in ieder geval aan een stevige opmars bezig. In landen zoals Italië is CNG al goed ingeburgerd en steeds meer Belgen ontdekken de jongste jaren de voordelen van een aardgasauto. In 2018 steeg het aantal nieuw ingeschreven CNG-wagens in België met maar liefst zestig procent, zo blijkt uit cijfers van de FOD Mobiliteit. Er werden 3.988 personenwagens op CNG ingeschreven. Zo komt het totale aantal CNG-wagens in België op 14.200, wat een vervijfvoudiging betekent op amper drie jaar tijd. Eind 2015 reden er in ons land nog maar 2.600 personenwagens op aardgas rond.

Onbekend is onbemind

CNG komt vandaag nog niet zo vaak voor, maar de kentering is duidelijk ingezet. Wat ook opvalt: CNG overtuigt in België meer kopers dan de volledig elektrische auto. Terwijl de elektrische auto in de publieke opinie veel meer aandacht krijgt, werden er in 2018 uiteindelijk maar 3.600 ingeschreven in ons land, tegenover net geen 4.000 CNG-wagens. De Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit (CREG) onderzocht vorig jaar het potentieel van CNG-auto’s. De conclusie van de energiewaakhond is frappant: “Uit deze studie blijkt dat CNG uit economisch en ecologisch standpunt een relevante keuze is, zowel voor privé- als voor leasingvoertuigen. Toch blijft CNG, in tegenstelling tot elektromobiliteit, nog relatief onbekend voor het grote publiek, de media en de politieke wereld.” Nog volgens de CREG zouden de gas- en automobielsector CNG wat meer in de kijker mogen plaatsen.

Waar tanken?

Die ‘onbekendheid’ is wellicht te wijten aan het beperkte (maar groeiende) aantal tankstations waar CNG verkrijgbaar is en het ietwat magere aanbod aan CNG-modellen bij de meeste autoconstructeurs. Het is de patstelling van het kip en het ei waarmee ook de elektrische auto te kampen heeft. Gelukkig groeit het aantal CNG-tankstations in België, vooral onder impuls van DATS 24 (de brandstofleverancier van de Colruyt-groep). Op dit ogenblik telt België 110 tankstations die CNG aanbieden, waarvan 63 van DATS 24. De concurrentie heeft CNG echter ook ontdekt. Zowat alle brandstofleveranciers zijn CNG-installaties aan het bouwen. PitPoint, de specialist in schone brandstoffen binnen Total, heeft momenteel twaalf operationele CNG-stations in België en dit jaar komt daar elke maand eentje bij. Door al die investeringen zou het aantal Belgische CNG-stations tegen 2020 stijgen van 110 naar 170. Ook in onze buurlanden zijn er ambitieuze uitbreidingsplannen.

SEAT als voortrekker

Niet alleen het aantal tankstations, maar ook de keuze aan CNG-wagens groeit. Voorlopig is het aanbod van CNG-modellen in ons land beperkt tot een tiental automerken. Al zit er nu wel beweging in de markt en is er één grote uitblinker: SEAT. Binnen de grote Volkswagen-groep kreeg het Spaanse merk de taak toebedeeld om een voortrekkersrol te spelen en CNG te promoten. Dat vertaalt zich in een breed en zeer recent gamma CNG-modellen: de kleine stadswagen Mii, de grotere stadswagen Ibiza, de middenklasser Leon en ten slotte de Arona, de eerste SUV met CNG op de Belgische markt. Deze vier CNG-modellen dragen het TGI-label. Voor 2019 voerde SEAT trouwens enkele verbeteringen door. Dankzij een extra CNG-tank komen de Ibiza en de Arona nu 420 kilometer ver op gas, bij de Leon, met zijn nieuwe 1.5-motor (130 pk), is dat zelfs 500 kilometer. Daarnaast beschikken ze nog altijd over een kleine benzinetank van 9 liter, die circa 150 kilometer aan het totale rijbereik toevoegt. Qua rijbereik heeft CNG dus een voorsprong op de elektrische auto.

 Milieuvriendelijk

CNG heeft ook op milieuvlak grote troeven. Zo stoot een CNG-wagen 25 procent minder CO2 uit dan een benzinewagen en 75 procent minder stikstofoxiden (NOx) dan een dieselwagen. Een CNG-auto stoot ook nauwelijks fijnstof uit, waardoor een partikelfilter overbodig wordt. Volgens de eerdergenoemde studie van de CREG heeft rijden op aardgas “een belangrijke rol te vervullen in de vergroening van onze mobiliteit”. CNG is de schoonste en goedkoopste fossiele brandstof. Behalve met fossiel aardgas werken CNG-motoren ook op biomethaan en synthetisch gas, 100 procent hernieuwbare brandstoffen die het ecologische toekomstpotentieel van CNG nog veel groter maken.

 Wel in parkeergarages

Qua comfort en gebruiksgemak hoef je niets in te boeten. Een voordeel tegenover een LPG-wagen is bijvoorbeeld dat CNG wel toegelaten wordt in parkeergarages. LPG (Liquefied Petroleum Gas of vloeibaar petroleumgas) is zwaarder dan lucht, CNG niet. De CNG wordt onder een druk van 200 bar geïnjecteerd in speciale tanks (bestand tegen 400 bar in het geval van SEAT) die netjes onder de vloer zijn ingewerkt. Tanken doe je zoals bij een gewone benzine- of dieselwagen en duurt even lang. De vulopening bevindt zich naast die voor de benzine. Is het gas op, dan schakelt de motor automatisch over op benzine. Dat voelt de bestuurder niet, want de motorprestaties zijn precies dezelfde. Eigenaars van een CNG-wagen rijden bewust zo veel mogelijk op gas, zodat ze de benzinevoorraad eigenlijk zelfs niet nodig hebben. Op die manier halen ze maximaal voordeel uit de CNG-aandrijving.

 Lagere gebruikskosten

Tot slot is CNG financieel interessant en geeft de overheid de CNG-rijder fiscaal een duwtje in de rug. In Vlaanderen zijn CNG-wagens volledig vrijgesteld van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting. In Wallonië kent de gasfederatie een premie van 500 euro toe bij aankoop en registratie van een wagen op CNG. Maar de grootste winst voor een CNG-rijder zit in de gebruikskosten. Een CNG-wagen kost in aanschaf ongeveer evenveel als een diesel en dus iets meer dan een gewone benzine. Na circa 20.000 kilometer heb je de duurdere aankoop tegenover een benzine al terugverdiend. De brandstofkosten liggen 35 procent lager dan bij een dieselwagen en 75 procent lager dan bij een benzinewagen. Verrekend over een eerste levensjaar en 20.000 kilometer, bedragen de gebruikskosten van een Leon 1.5 TSI (benzine) bijvoorbeeld 1.794,95 euro. Voor een Leon 1.6 TDI (diesel) is dat 2.214,11 euro. Voor een Leon 1.5 TGI Evo (CNG) betaal je maar 836,20 euro. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe groter de winst. Over de volledige levensduur van de auto kan dat bedrag dus aardig oplopen. Zo vaart niet alleen het milieu er wel bij, maar ook je portefeuille.