Reportage

Wanneer je de moderne stad bent binnengereden en de auto hebt geparkeerd, is de trip nog niet per definitie afgelopen. Hier zijn vijf compacte stadsvoertuigen waarmee je de laatste kilometer van je parkeerplaats tot je eindbestemming aflegt.

Je navigatiesysteem, app of toekomstige geïntegreerde artificial intelligence (AI) heeft je de stad binnengeloodst, en je naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats gebracht. Maar de kans bestaat dat je nu nog een kilometer of twee moet afleggen voordat je op je eindbestemming geraakt. Je zou die laatste mijl natuurlijk te voet kunnen doen, maar dat gaat traag. Openbaar vervoer? Nah, niet voor deze afstand: die dingen werken namelijk met schema's, en je hebt niet bepaald tijd om erop te staan wachten. Taxi's, Ubers of andere privévervoermiddelen hebben hetzelfde probleem. Bovendien passen al die zonet opgesomde opties niet echt bij de urban lifestyle die je zo graag etaleert. Gelukkig is er nog een andere optie: parkeer een zogeheten personal (electrical) vehicle in je kofferbak, en je doet die eindspurt tenminste op een elegante manier. Hier zijn de vijf belangrijkste opties, letterlijk aan elkaar afgewogen.

Klassieke plooifiets

Ze zijn al decennialang een klassieker op het openbaar vervoer. Je zou ze ook de originele laatstekilometervoertuigen kunnen noemen: ze werden in de jaren 60 en 70 al geïntroduceerd in het opkomende forensenverkeer, waarin pendelaars eerst een openbaar vervoermiddel namen naar de gemeente waar hun werk gelegen was, en vervolgens de laatste paar kilometers per fiets aflegden. De dingen zijn doorheen de jaren natuurlijk aerodynamischer en compacter geworden, waardoor ze vanzelfsprekend ook vandaag nog – met een veel bredere keuze aan persoonlijke vervoermiddelen – hun nut blijven bewijzen als urban vehicle. Ook al omdat ze niet hoeven te worden opgeladen, wat bij een aantal andere voertuigen in dit rijtje wel anders is.

Niet toevallig zijn ook de constructeurs begonnen met het fabriceren van dit soort laatstekilometervoertuigen. Het Duitse BMW produceert niet enkel e-bikes, het bracht ook, onder zijn MINI-merknaam, nog een nieuwe versie van zijn eigen plooifiets op de markt. Voor die MINI Folding Bike dacht het bedrijf een ingenieus inklapmechanisme uit waarmee het uit een licht aluminium vervaardigde kader op enkele seconden tijd naar zijn compactste vorm kan worden gevouwen. Hoe dan ook weegt het ding maar elf kilogram. En de ketting heeft een coating van teflon, zodat de laatste kilometers ook kunnen worden afgelegd door weer en wind.

Snelheid? De wielen van een vouwfiets zijn kleiner dan die van een stadsfiets, waardoor je dus ook minder snelheid maakt. Al hebben sommige een aangepaste tandwielverhouding, waardoor ze een deel van dat verlies weer compenseren. Gemiddeld doe je er toch zo'n 25 kilometer per uur mee.

Opladen? Niet noodzakelijk. Er zijn elektrische vouwfietsen, maar het merendeel is gewoon mechanisch.

Prijzen? € 200 – € 400

Kofferruimte? Wordt stevig ingenomen, maar minstens een van de gangbare modellen van vouwfietsen, de 20-incher, past wel in een gemiddelde kofferbak.

Hoverboard

Eigenlijk klopt de naam die men aan deze tweewielige, zelfbalancerende scooters heeft toebedeeld helemaal niet: een hoverboard zou een soort skateboard moeten zijn dat op eigen kracht over de grond zweeft. Een hedendaagse hoverboard, zoals die dingen de afgelopen jaren zijn overgewaaid vanuit China, zweeft niet, maar gebruikt de zwaartekracht van de bestuurder om hem vooruit te doen gaan. Het principe werkt met sterke servo's, die constant opmeten waar je je lichaamsgewicht naartoe leunt, en op basis daarvan richting en snelheid kiezen. Een deel van die technologie kwam van de Segway, een in 2001 gelanceerd eenpersoonsvervoermiddel, dat vervolgens werd vereenvoudigd. Een hoverboard heeft bijvoorbeeld geen stuur: alle besturing gebeurt op basis van de richting waarin de bestuurder zijn lichaamsgewicht plaatst.

Snelheid? Een doorsnee hoverboard doet je tegen 12 kilometer per uur over het trottoir stuiven.

Opladen? De meeste fabrikanten claimen dat hun model 12 tot 25 kilometer ver gaat op één volgeladen batterij.

Prijzen? Lopen van € 150 tot € 550.

Kofferruimte? Een hoverboard neemt een erg minieme ruimte in je kofferbak in, dus je kunt hem gemakkelijk kwijt.

Elektrische step

Ook de term 'elektrische step' is een tikkeltje misleidend: deze variant op de bekende trotinette uit je kindertijd is een voertuig dat je uitgerekend niét moet aantrappen, wat meteen al een belangrijke bron van plezier uit je jonge waren was. Het is in principe een miniscooter, met een elektrische motor, maar wel verder met alle kenmerken van de klassieke step. Daar komt bij dat er bij de meeste modellen schijfremmen op staan gemonteerd, zodat je ook bij een plots obstakel snel en veilig kunt remmen. Ze zijn bovendien vrij stil, en wendbaar: extreem handig, bijvoorbeeld, om door kleine ruimtes te laveren. Zelfs – wanneer de eigenaars van je bestemmingslocatie je erg goed kennen en het je toestaan – binnenshuis.

Opnieuw zien we dat autofabrikanten dit soort mobiliteitsoplossingen in toenemende mate zelf leveren. Afgelopen zomer bracht BMW zijn X2City op de markt, een step met een elektrische motor erin die, volgens de fabrikant, speciaal bedoeld is om “de eigenaar ter bestemming te brengen, los van files, gebrek aan parkeerplaatsen en het tijdskader van het openbaar vervoer”. Het product in kwestie wordt ook niet in de eerste plaats verkocht via het dealernetwerk van BMW, maar eerder via het distributiekanaal van partnerbedrijf ZEG Kettler, dat bij gespecialiseerde fietshandelaars wordt verkocht.

Snelheid? 25-30 kilometer per uur

Opladen? Gemiddeld doe je 25 tot 30 kilometer met één laadbeurt. Het duurt zo'n tweeëneenhalf uur om opnieuw op te laden.

Prijzen? € 80 – € 500, afhankelijk van functies, kwaliteit, capaciteit en andere factoren.

Kofferruimte? Een elektrische step neemt op zich weinig plaats in, omdat de meeste modellen opvouwbaar zijn.

Longboard

Aanvankelijk was de Longboard een vehikel dat vooral in skaterskringen populair was. Binnen die niche heeft het ook een paar comebacks gekend: het ontstond in de late jaren 40 als alternatief voor de klassieke skateboard, maar kwam terug onder de aandacht in de vroege jaren 70 en daarna opnieuw in de late jaren 90, waar het werd omarmd door de snelgroeiende urban culture. Van daaruit zijn ze ook een vaak gezien minivoertuig geworden in stedelijke omgevingen. Ze zijn wat groter dan een gewoon skateboard, waardoor ze veiliger én sneller zijn; dat laatste onder meer dankzij de grotere wielen en de aerodynamische materialen waaruit de plank is vervaardigd.

Snelheid? Gemiddelde 'cruise'-snelheid is 10 kilometer per uur, met uitschieters tot 15 km/u.

Opladen? Neen natuurlijk: dit is een urban voertuig dat volledig zonder motor werkt.

Prijzen? € 100 – € 350

Kofferruimte? Longboards zijn in één stuk, en hebben een gemiddelde lengte van zo'n 95 tot 130 centimeter. Ze passen dus niet in iedere koffer. Maar hun smalle vorm maakt hen misschien wel geschikt om, als je geen passagiers bij je hebt, aan het voeteneind van de achterbank te parkeren.

Elektrische monowheel

Deze vereist een beetje meer behendigheid, natuurlijk, met zijn éne wiel. Maar eens je 'weg' bent met een elektrische monowheel, heb je wel een paar voordelen beet ten opzichte van een klassieke hoverboard of een ander elektrisch 'stoepvoertuig'. Bovendien zijn ze, net als de hoverboard, zelfbalancerend, dus je hoeft gewoon maar het gevoel van de interne servo's een beetje onder de knie te krijgen. Voor de rest werkt het net als een hoverboard: voorover leunen stuwt het ding vooruit, achteruit hangen remt het af. En in de bochten leun je gewoon in de richting waar je naartoe wilt. De meeste elektrische monowheels beschikken over felle rode lichten aan de buitenkant van het wiel, zodat ze ook in het donker goed zichtbaar zijn voor andere verkeersgebruikers.

Snelheid? Een doorsnee elektrische monowheel geeft je een snelheid van 20 tot 30 kilometer per uur. Dat is behoorlijk snel, zeker voor een toestel dat maar één wiel heeft en zo compact is.

Opladen? Op gemiddeld twee tot drie uur is de batterij weer helemaal opgeladen. Je rijdt er één tot twee uur mee.

Prijzen? Met al hun voordelen behoren elektrische monowheels ook tot de duurste van de urban vehicles. Een gemiddeld exemplaar kost € 350 tot € 550.

Kofferruimte? Nog een voordeel: een monowheel heeft maar een kwart tot een derde van je kofferruimte nodig.