Reportage

Luxe, klasse en comfort kenmerken de nieuwe BMW 8 Reeks Coupé. Net als zijn illustere voorganger, een model dat ook vandaag nog altijd tot de verbeelding spreekt.

Eind jaren ‘80 stond BMW qua imago nog niet waar het vandaag staat. Jawel, rijplezier was toen al een prioriteit bij de ontwikkeling van elk nieuw model, maar de aura van prestige dat vandaag rond de Duitse autoconstructeur hangt, was destijds nog niet zo sterk. In München werd daarom beslist om een model op de markt te brengen dat de wereld moest doen inzien wat BMW allemaal kan. De vierzitscoupé 6 Reeks was aan vervanging toe en zijn opvolger moest duidelijk uit een hoger register gaan tappen. BMW pompte het destijds kolossale bedrag van een miljard Duitse mark in de ontwikkeling van dit ene model en in mei 1989 werd de 8 Reeks onthuld. Al van bij zijn onthulling was het eerste deel van zijn missie geslaagd: de wereld stond met open mond naar de ranke coupé te kijken en BMW schitterde met de 8 Reeks.

Rijdend laboratorium

Zijn ranke dakstijlen, lange motorkap met klapkoplampen en haaienneus gaven hem niet alleen een voor die tijd uniek lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 (tegenover 0,34 voor de 6 Reeks die hem voorging), hij was ook volledig ontwikkeld met CAD (Computer Aided Design), wat in die tijd revolutionair was. En daar hield het niet bij op. De 8 Reeks was de eerste BMW met een V12-motor en een manuele versnellingsbak: een vijfliter van 299 pk met de naam M70. Die twaalfcilinder was in feite het resultaat van de fusie van twee zescilinders in lijn, en dat zie je aan een aantal details. Zo heeft deze motor twee aparte gaskleppen en twee computers voor de motorsturing. Omdat het onmogelijk was om dat alles met een mechanische verbinding met het gaspedaal aan te sturen, was dit ook meteen de eerste BMW met een ‘drive by wire’-gaspedaal, wat betekent dat er geen fysieke verbinding meer was met de gaskleppen. Dat bracht een aantal voordelen met zich mee: de 8 Reeks had standaard een elektronische trekkrachtcontrole (bij gripverlies kan de auto zelf gas terugnemen) en de bestuurder kon met een knop op de middenconsole kiezen tussen twee programma’s voor de gasrespons: K (voor Komfort) en S (Sport, uiteraard).

Je zou denken dat BMW daarmee reeds alles uit de kast had gehaald, maar dat is helemaal niet het geval: dit was ook de eerste BMW met (als optie) een meesturende achteras (AHK of Aktive Hinterachskinematik) om het gedrag in bochten bij hoge snelheden te stabiliseren. Het was ook een van de eerste auto’s met een volwaardig elektronisch boordnetwerk, waardoor allerlei functies aan elkaar konden worden gekoppeld. Zo werden de ramen wat harder in de rubbers gedrukt vanaf 160 km/u voor minder windgeruis. Ook de buitenspiegel die automatisch naar beneden kantelde wanneer de achteruitversnelling werd ingeschakeld om parkeren te vergemakkelijken, was destijds ongezien.

Kers op de taart

De 8 Reeks was een product van de jaren ‘80. Bij zijn onthulling liep het storm en op een week tijd werden er vijfduizend bestellingen genoteerd. Maar na twee jaar had de tijdsgeest de 8 Reeks ingehaald. Ondanks al zijn kwaliteiten viel hij wat uit de gratie. De van in het begin geplande 8 Reeks Cabriolet kwam er daarom nooit. Toch gaf BMW niet op. Om tegemoet te komen aan de verzuchtingen rond de hoge prijs, kwam in 1993 de 840 Ci, met een minder dure 4.0-V8, die bovendien maar 13 pk minder krachtig was dan de V12. Die laatste werd daarom vergroot naar 5,4 liter en opgevoerd tot 326 pk. Maar de echte kers op de taart was er al iets eerder gekomen: eind 1992 werd de 850 CSi geboren. Die was door BMW’s M-afdeling volledig onder handen genomen. Terwijl de standaard 8 Reeks vooral op comfort was gericht en een vrij deinend rijgedrag vertoonde, was de 850 CSi een messcherpe sportwagen die de Ferrari’s van zijn tijd koud zweet bezorgde. Zijn V12 werd volledig herwerkt (zijn naam veranderde trouwens naar S70): hij groeide tot 5,7 liter, kreeg een scherpere motorsturing en ontwikkelde maar liefst 380 pk en 550 Nm, cijfers die destijds duizelingwekkend hoog waren. Van deze motor werd later trouwens de 6.1-V12 van de legendarische McLaren F1 afgeleid (de S70/2). De BMW 850 CSi was niet alleen beter dan de Ferrari’s van zijn tijd, maar ook duurder en exclusiever: er werden maar 1.510 exemplaren verkocht.

Dank aan de buurman

De BMW 8 Reeks blijft ook vandaag een bijzondere auto. Vraag dat maar aan vertaler Bert Troubleyn, de trotse eigenaar van een 850 CSi. “Toen ik een jaar of 14, 15 was en op mijn kamer zat te studeren met zicht op de straat achter ons huis, zag ik elke dag een buurman voorbijrijden in zijn 850 CSi. Die lage coupé met zijn lange motorkap deed mijn jonge hart sneller slaan en ik wist toen al zeker dat ik ooit zo’n auto wou, zonder dat ik iets over de techniek wist. De buurman was trouwens een echte BMW-liefhebber, want na een paar jaar werd de CSi vervangen door een E39 M5. Daarna is hij verhuisd, maar de nieuwe eigenaar van zijn woning rijdt vandaag met een nieuwe M3 en heeft zelfs een M1 in de garage staan. En ook ik ben er nog jarenlang van overtuigd geweest dat er geen beter merk was dan BMW. Er moet hier iets in het grondwater zitten.”

Bert heeft lang gezocht naar de perfecte 8 Reeks. “Na een paar teleurstellende testritten met ‘gewone’ 850i’s die ten prooi waren gevallen aan zware onderhoudsachterstallen, vond ik in 2016 eindelijk een magnifieke 850 CSi uit december 1992, een van de allereerste exemplaren ooit. De auto verkeert in een toptoestand: alles werkt zoals het hoort en hij zweet geen druppeltje olie. De V12 mag dan wel een machtig beest zijn, in de basis is zijn opbouw relatief eenvoudig, wat zijn betrouwbaarheid ten goede komt.”

 

Verrassend eigentijds

Niet alleen Bert is zeer enthousiast over de 8 Reeks. “Ik geef graag testritten omdat ik op voorhand weet wat de reacties zullen zijn: “Deze oldtimer rijdt even goed als mijn moderne auto, maar hij is 26 jaar oud. Is er dan zo weinig vooruitgang geboekt in al die jaren?”. Neen, de autosector heeft niet stilgestaan, maar de 8 Reeks was zijn tijd zo ver vooruit dat hij ook vandaag nog mee kan met zijn tijdgenoten. Tijdens een youngtimerrit bewees hij trouwens zijn kunnen nog eens door een aantal recente Porsches 911 achter zich te laten. De manier waarop de veren, dempers en antirolstangen op elkaar zijn afgestemd, in combinatie met het wilde karakter van de V12 – boven de 4.000 o/m wordt het echt een machtig monster – maken dat deze elegante 2+2 rijdt zoals een echte supersporter van zijn tijd. En wanneer je eens geen zin hebt om op het scherp van de snee te rijden – of om elke 300 kilometer 90 liter benzine te moeten tanken – dan zet je de knop voor de gasrespons in ‘K’ en kun je heel rustig meesurfen op het immense koppel van dit monument van een motor.”

Is er dan echt niets dat hij niet leuk vindt aan deze auto? “Typisch voor BMW’s uit het begin van de jaren ‘90 zijn de kleine elektronische haperingen die opduiken en al dan niet vanzelf weer verdwijnen. Maar het grootste bezwaar is dat ik te weinig tijd heb om ten volle van deze auto te kunnen genieten.”

Vandaag

Na de productiestop in 1999 bleef BMW een hele tijd weg van dit marktsegment. Pas in 2003 kwam er opnieuw een grote coupé: de 6 Reeks. En vandaag waagt BMW zich eindelijk weer aan een echte 8 Reeks. Naast de 8 Reeks Coupé komt er bovendien een knappe 8 Reeks Cabrio met een elegante softtop die in vijftien seconden opent en sluit, in alle stilte en volledig elektrisch. Net zoals in 1989 moet dit nieuwe topmodel voor het gamma dienen als een technologisch laboratorium, dat de bakens verlegt en de concurrentie verbijsterd moet achterlaten.