Focus

Binnenkort kunnen BMW-eigenaars hun wagen een koosnaampje geven. Niet uit overdreven verknochtheid aan het voertuig, wel omdat het boordsysteem ervan simpelweg op die naam zal reageren wanneer je de naam uitspreekt. De Intelligent Personal Assistant, die voor het eerst beschikbaar is in de nieuwe 3 Reeks en een aantal daaropvolgende modellen, behoort tot de nieuwste generatie spraakassistenten: zij gaat een (soort van) gesprek met je aan terwijl je rijdt.

Doorbreek de stilte

Het begon met “Hey Mona Lisa”. Op de Parijse Place Georges Pompidou werd tijdens de Mondial de l’Automobile in oktober vorig jaar een 10 op 7,5 meter grote, pratende versie van Leonardo Da Vincis meesterwerk getoond, dat bezoekersvragen over het werk kon beantwoorden. Alleen leidde ze bij momenten het gesprek nogal gretig naar de nieuwe BMW 3 Reeks: de hele installatie was een stunt van de Duitse automobielfabrikant en de AI-gedreven spraaktechnologie erachter was de nieuwe Intelligent Personal Assistant die vanaf maart dit jaar voor het eerst in de nieuwe BMW 3 Reeks beschikbaar zal zijn. De psychologische truc erachter was duidelijk: door zijn nieuwe AI-technologie te koppelen aan een schilderwerk dat zo’n beetje synoniem staat voor stilzwijgen, wil het eigenlijk zeggen: “Wij doorbreken hier de stilte”.

Terugpraten

Een stilte die al wie binnenkort in een nieuwe BMW 3 Reeks kruipt eveneens zal kunnen doorprikken met de woorden “Hallo BMW”. De nieuwe BMW 3 Reeks van de Duitse autoconstructeur is de eerste waarin dat dit conversatiesysteem beschikbaar zal zijn. Het neemt niet alleen spraakcommando’s aan, maar het praat ook terug. Daarna volgt ook de introductie in de nieuwe BMW X5, de Z4, de 8 Reeks, … En wie al een beetje weg weet met het systeem, kan nog een stap verdergaan: je kunt het een zelfgekozen naam geven.

 

Nog niet zoals KITT

Je wordt, met andere woorden, een Michael Knight in het diepst van je gedachten, de door David Hasselhoff vertolkte jeugdheld uit de tv-serie ‘Knight Rider’ (1982-1986), die destijds eveneens een eindje kon wegzemelen met KITT, zijn pratende Pontiac Trans-Am. Natuurlijk werd KITT’s stem destijds ingesproken door een acteur en vertoonde hij een niveau van menselijke intelligentie dat compleet van de pot gerukt was voor de computertechnologie van de vroege eighties. Zo intelligent is de Intelligent Personal Assistant van BMW dus nog niet. Maar wanneer je de naam van je BMW uitspreekt na het aanspreekwoord ‘Hallo’ (of het gewoon bij “Hallo BMW” houdt), kun je haar vertellen wat je wilt.

Even herhalen

Dat hoeft niet eens erg gedetailleerd te zijn: volgens BMW volstaat het bijvoorbeeld om “Hallo BMW, ik heb het koud” te zeggen en zij vraagt: “Welke temperatuur mag ik voor u instellen?” en dan zet ze die op de door u gewenste temperatuur. Je kunt haar vragen om eender welke functie uit te leggen. Het boordsysteem helpt je via die weg ook om een bestemming te vinden, zoals het dichtstbijzijnde tankstation. Of je informeert gewoon naar het oliepeil. En wanneer het niet helemaal heeft begrepen wat je wilt, geeft het weerwoord “Kunt u het herhalen?”. Om je alsnog verder te kunnen helpen.

 

Bijlerende automobiel

De technologie, die is ingebouwd in de nieuwe BMW 3 Reeks, is ‘levend’: achter de schermen bouwen software-ingenieurs van de Duitse autoconstructeur verder aan de artificiële intelligentie van het systeem, zowel via software-updates naar het boordsysteem zelf als op het niveau van BMW’s cloudsysteem waarmee het zich verbindt. Het idee is dat de Intelligent Personal Assistant slimmer wordt bij iedere vraag of ieder commando dat zij binnenkrijgt. Het systeem leert de gewoontes en routines van de bestuurder, en leert ze beter en beter in context met elkaar te plaatsen.

 

In harmonie samenwerken

Voor de lancering van de Intelligent Personal Assistant belandden er al elf miljoen geconnecteerde BMW’s op de weg wereldwijd. Met het nieuwe systeem ziet de Duitse autobouwer een volgende stap in die ontwikkeling. De markt voor spraakassistenten is per definitie aan het groeien, zowel in woningen als op smartphones of aan boord van auto’s. De meeste daarvan kunnen alleenstaande vragen beantwoorden of reageren op commando’s, maar volgens marktstudiebureau Gartner zijn er al meer dan duizend bedrijven wereldwijd die dergelijke ‘conversational’ platformen op de markt brengen: digitale assistenten of chatbots. Die zullen ook met elkaar kunnen samenwerken, denken de Gartner-onderzoekers: het idee is dat er hier geen platformconcurrentie ontstaat, maar dat de meeste van die AI’s in harmonie met elkaar kunnen werken.